Stoppen met roken tips

Het kan erg lastig zijn om te stoppen met roken. Wat niet veel mensen weten is wat de enorme voordelen zijn. Als je stopt, is er al na enkele dagen een enorm verschil. Je ziet er veel beter uit. De bloedsomloop verbeterd, waardoor je begint te stralen. Je huid ziet er gezonder uit. Ruik- en smaakvermogens worden beter. Je longfunctie wordt binnen twee maanden een heel stuk beter. Je krijgt dus meer adem en meer conditie. Op een gegeven moment zal je geheugen merkbaar verbeteren, je hersenen krijgen namelijk meer zuurstof.

Tips om te stoppen met roken

Gelukkig zijn er veel dingen die je kan doen om stoppen makkelijker te maken. Hieronder enkele tips.

  • Bedenk waar je eigenlijk rookt en noteer dit. Noteer ook waarom je graag zou willen stoppen met roken.
  • Wanneer rook je het meeste? Dit is belangrijk om dit te weten. Als je bijvoorbeeld na het opstaan een sigaret rookt, kan je alvast kijken naar een alternatief. Je rookt dan niet maar eet bijvoorbeeld een appel.
  • Weet wanneer je gaat stoppen. Plan een stopdag.
  • Zeg tegen iedereen in je directe omgeving dat je gaat stoppen. Dit zal je motiveren om door te zetten als je dreigt terug te vallen in gebruik.
  • Gooi alles weg wat met roken te maken heeft. Weg met die asbak, aansteker en andere rookassociares.
  • Bouw het niet af, stop in 1 keer. Desnoods met een hulpmiddels zoals een nicotinepleister.
  • Drink veel water en eet gezond fruit. Kijk uit met koffie en alcohol, veel mensen associëren koffie en met name alcohol met een sigaret.
  • Beweeg wat meer, ga wandelen en fietsen. Of naar de sportschool. De sauna is uitstekend, dan voert je lichaam gifstoffen sneller af omdat je gaat zweten.
  • Door niet te roken, hou je meer geld over. Geef dat geld uit aan wat leuks. Spaar het op en ga op vakantie. Beloon jezelf.
  • Gaat het fout? Dat is geen drama. Een verslaving kan hardnekkig zijn. Als je valt, sta dan zo snel mogelijk weer op. Stop gewoon weer met roken en leer van je terugval. Stel jezelf de vraag, waarom ging het fout en hoe voorkom ik die fout deze keer?

Maak het jezelf makkelijker

Gewoon cold turkey, dus zomaar stoppen, is erg zwaar. Je krijgt dan last van vervelende ontwenningsverschijnselen. Door een hulpmiddel te gebruiken, heb je daar amper last van. Wij raden met name nicotinepleisters aan. Het voordeel van dit soort pleisters is dat je de nicotineiname langzaam en geleidelijk afbouwt.

Als je een zware roker bent, begin je met pleisters van 21 MG. Die moet je om de dag vervangen. Na 6 weken kan je dan overstappen op pleisters van 14 MG. Dat doe je enkele weken, en dan kan je overstappen op de laatste fase, 7 MG pleisters. Als je dit enkele weken hebt gedaan, is de behoefte om te roken vrijwel verdwenen. Je hebt geen last van ontwenningsverschijnselen en kan met gemak zonder een sigaret door het leven.

Stoppen met roken tips
5 (100%) 3 vote[s]