Stoppen met roken

Vrijwel iedereen die rookt, wilt stoppen met roken. De meeste rokers erkennen dit ook maar durven de stap niet te zetten. Hoe kan je het beste stoppen met roken? Dat verschilt niet alleen van persoon tot persoon, er zijn ook talloze manieren om te stoppen met roken. Denk hierbij aan zelfhulpboeken, acupunctuur en pleisters. Maar is er zijn nog veel meer manieren om te stoppen met roken.

Makkelijk stoppen met roken

roken stoppenHet grootste probleem met betrekking tot stoppen, is de angst voor ontwenningsverschijnselen. Mensen zien ontzettend op tegen de gevolgen. Feitelijk vallen de ontwenningsverschijnselen in de meeste gevallen ontzettend mee.┬á Het probleem is, dat een roker van een klein probleem een enorm probleem maakt en alles aan elkaar gaat koppelen. ‘Als ik stop met roken, wordt ik chagrijnig en dan krijg ik problemen op mijn werk’, ‘mensen die stoppen met roken worden ineens veel dikker’, ‘ik hou het toch niet vol’. Zo zijn er talloze foutieve gedachtes die een eigen leven gaan leiden. Kleine waarheden worden monsters, die zo beangstigend zijn dat stoppen met roken onmogelijk lijkt. Maar wie verder kijkt en denkt, ziet dat stoppen helemaal niet moeilijk is. Als eerste moet je accepteren dat je gedachten over stoppen met roken waarschijnlijk helemaal niet realistisch zijn.

Ontwenningsverschijnselen

Veel mensen zijn niet zo zeer bang dat ze dikker worden als ze stoppen met roken. De meeste mensen vrezen de ontwenningsverschijnselen. De eerste dagen waarin men slapeloos is, gaat zweten, chagrijnig is en constant denkt aan een sigaret. Er zijn ontwenningsverschijnselen maar deze kunnen dankzij verschillende hulpmiddelen enorm worden beperkt. Het zijn niet de gifstoffen in tabak die je verslaafd houden maar nicotine. Als je ontzettend opziet tegen het stoppen met roken, dan is het verstandig om niet in een keer, cold turkey, te stoppen. Neem je tijd. Rook je 30 sigaretten op een dag? Kies dan voor bijvoorbeeld pleisters die hetzelfde niveau aan nicotine geven en bouw het in stappen af. Of kies voor een e-smoker, met een bepaalde hoeveelheid nicotine, en bouw dit langzaam af. Er zijn talloze hulpmiddelen die men kan inzetten om de nicotine inname geleidelijk af te bouwen.