Tips om te stoppen met roken

Veel mensen zouden erg graag willen stoppen met roken maar weten niet waar ze moeten beginnen. Er zijn vele zaken waar je op kan letten en dingen die je kan doen om het stoppen met roken een stuk makkelijk te maken.

Tips voor het stoppen

roken stoppen tipsSommige dingen moet men plannen. Je moet van te voren nadenken, hoe ga ik dat aanpakken. Na het maken van een goed plan houdt het denken op en is het tijd voor doen. Stoppen met roken is zeker iets waar je van te voren aandacht aan moet besteden.

Er zijn mensen die zomaar stoppen en nooit meer roken maar die zijn extreem zeldzaam. Een goede voorbereiding geeft je veel meer kans op slagen. Hieronder een aantal tips, die je al voor het stoppen kan toepassen.

  • Maak een lijst met redenen waarom je wilt stoppen. Als je gestopt bent, ga je je mogelijk afvragen, waarom ben ik eigenlijk gestopt? Een sigaret kan toch wel? Het is dan zeer handig om een lijst met redenen door te nemen. Denk hierbij aan je gezondheid, stank, gele tanden, mensen die moeten meeroken, het geld dat roken kost.
  • Hou goed bij hoeveel je rookt gedurende een week. Wat rook je gemiddeld per dag? Als je dit weet, kan dat helpen met het inschatten van een hulpmiddel als je eenmaal stopt met roken.
    Rook je bijvoorbeeld 10 sigaretten per dag? Dan weet je wat voor nicotinepleisters, nicotinespray of ander hulpmiddel je nodig hebt. Het voordeel hiervan is dat je nooit teveel noch te weinig nicotine binnenkrijgt als je bent gestopt en gerichter kan afbouwen.
  • Vermijdt situaties vast en zoek alternatieven. Ben je gewend om na het eten te roken? Stel dat dan een kwartier uit. Rook je in de auto, tijdens een korte rit? Doe dat niet, stop desnoods ergens om langs de weg te roken. Door vast te wennen aan andere patronen, zul je de sigaret later veel minder missen op je vaste tijden en plekken als je bent gestopt.
  • Prik een goede stop datum. Kijk wanneer je het beste kan stoppen met roken, om dat eventueel te beginnen met een hulpmiddel. Neem een datum die realistisch is maar verzin geen eindeloze smoesjes om te stoppen. Stop bijvoorbeeld op vrijdag, dan kan je in het weekend rustig wennen, voordat je op maandag

Na het stoppen met roken

Als je bent gestopt, is het tijd om je plan in werking te zetten. Er zijn een aantal dingen die je direct moet veranderen, onder andere om ontwenningsverschijnselen te verminderen.

  • Gooi niet alleen al je tabak weg maar ook je aanstekers, asbakken en andere rookaccessoires. Je wilt niet constant herinnert worden aan het roken omdat er nog een asbak op tafel staat.
  • Vertel mensen dat je gestopt bent. Zo zet je jezelf onder druk om niet terug te vallen, want dan vindt iedereen je een slapjanus.
  • Vermijd alcohol. Lastig als je graag een paar drankjes drinkt maar sla alcohol de eerste weken over. Grenzen vervagen door alcohol, de gedachte ‘ach, alleen vanavond kan het wel’ steekt dan al snel de kop op.
  • Doorbreek vaste gewoontes. Ga niet mee naar buiten met collega’s die roken, doe iets anders.
  • Als je ontzettend veel trek hebt in een sigaret, adem dan tien keer diep in door je neus en uit door je mond. Dit kan enorm helpen tijdens trek.
  • Ga sporten, neem een lange douche of bad, zoek een sauna op. Door te zweten, zweet je gifstoffen uit en zul je je sneller beter voelen. Drink veel water om dit proces te versnellen.
  • Soms zul je je even niet prettig voelen, of extreem veel zin hebben in een sigaret. Accepteer je gevoelens, maar geef er niet aan toe. Helaas bestaat één sigaret niet, vele zullen volgen.
Tips om te stoppen met roken
4.8 (95%) 4 votes